slut

"Ofta används ordet stress för situationer där vi upplever tuffa krav och obehagliga påfrestningar.


Långvarig stress/ negativ stress
uppstår då man har svårt att skapa balans mellan kravupplevelser från andra och/eller sig själv, sin upplevelse av att kunna göra något åt sin situation, hur jag kan prestera, samt bristande möjligheter till återhämtning av olika slag. Man försöker pressa sig lite till för att hinna och kunna klara av, går länge i en situation som upplevs hopplös, trist eller för svår, eller att man inte låter kroppen vila ut och slappna av mellan varven.

Långvarig stress/ negativ stress sliter på kroppen och kan göra oss sjuka. Man kan lättare drabbas av infektioner, huvudvärk, värk och spänningar i kroppen, nedstämdhet oro/ångest. Negativ stress leder till störningar i återhämtningssystemen i kroppen, så att det blir svårare att sova och slappna av. Återhämtningssystemet i kroppen aktiveras av inre lugn, ro och avslappning. Om inte livet erbjuder tillräckligt många sköna, positiva och rogivande situationer måste vi skapa ett inre lugn ändå !" - snorkel.se

Jag behöver lov! Var på väg till idrotten nu imorse men stannade i hallen medan hela min mascara rann ner för kinden. Mamma sjukanmälde mig från idrotten, jag som faktiskt hade tänkt gå, var ombytt och allt. Men jag kan ju inte åka buss gråtandes, ännu mindre, komma till skolan med rinnande mascara. Jag är så otroligt trött och vill bara hamna i en sömnkoma, slippa den otroligt hemska huvudvärken och den ännu värre mensverken som båda är inne på sin tredje dag. Jag orkar inte, vill bara ligga i min säng och gråta tills jag får lov!


Kommentarer

Lämna en åsikt

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din mail (bara jag ser den)

Din blogg

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0