Tränar bröllopstext

Om två veckor åker John och jag till Båstad.
Där ska min morbror gifta sig. Den 2a oktober.
Jag ska läsa en text precis innan vigseln.
Det är väldigt nervöst, jag är rädd för att jag
inte klarar det utan kommer börja gråta.
Därför tränar jag.

"I Höga visan kapitel 8 vers 6-7 står skrivet:

Kärleken är stark som döden,

dess längtan obetvinglig som dödsriket,

dess glöd är som eldens glöd,

en Herrens låga är den.

De största vatten förmår ej utsläcka kärleken,

strömmar kan inte dränka den."


"I Rommarna kapitel 12 vers 9-10 och 15 står skrivet:

Er kärlek skall vara uppriktig.

Avsky det onda, håll fast vid det goda.

Vis varandra tillgivenhet.

Överträffa varandra i ömsesidig aktning.

Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter."


"Paulus skriver i sitt första brev till Korinterna Kapitel 13 vers 4-7 och 13:

Kärleken är tålmodig och god.

Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.

Den är inte utmanade, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont.

Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen.

Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.

Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken."


Kommentarer

Lämna en åsikt

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din mail (bara jag ser den)

Din blogg

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0